2 juni 2023 / 08:00 - 1 juli 2023 / 08:00

Vanaf 2 juni starten we een pilot om de universitaire e-mail veiliger te maken. Er staat vanaf nu een waarschuwing in een e-mail wanneer deze afkomstig is van iemand buiten de UU. Doel van de waarschuwing is om op die momenten extra alert te zijn op de legitimiteit van een e-mail.

Waarschuwing

De nieuwe waarschuwing staat bovenaan een e-mail die je ontvangt wanneer de afzender een e-mailadres heeft wat niet eindigt op @uu.nl of @students.uu.nl. Er staat (in een geel kader):

“CAUTION: This email originated from outside of Utrecht University. Do not click links or open attachments unless you recognize the sender and know the content is safe.”

Veel organisaties gebruiken een dergelijke waarschuwing al. Het kan dus goed zijn dat je zo’n mededeling vaker hebt gezien in e-mails.

Pilot bij ITS in juni

Voordat deze beveiliging voor iedereen op de UU aangezet wordt, willen we dit eerst testen in een pilot. De pilot start 2 juni en duurt de hele maand juni. Iedere medewerker van ITS zit in de pilot. Ook doen sommige personen van de faculteiten mee. Ken je een collega buiten ITS die ook mee wil doen met de pilot? Via https://forms.microsoft.com/e/0XKtbhBKmX kunnen zij zich aanmelden.

Deel je ervaring en bevindingen

Jouw vragen, ervaring en bevindingen zijn voor ons van belang in deze periode, omdat we die gebruiken om eventuele problemen op te lossen. Je kunt dit laten weten door een e-mail te sturen naar testandqualityservices@uu.nl.

Met vriendelijke groet,

ICT Servicedesk