Outage
Opgelost – woensdag 13 mei 10:50 uur:
Je kunt je weer op de gebruikelijke manier aanmelden met een Android-telefoon in combinatie met de NetIQ-app bij diensten waarvoor twee-factor-authenticatie vereist is. De laatste update van de NetIQ-app verhelpt het probleem.
Wat moet je nog wel doen?
- Update de laatste versie van de NetIQ-app via de Google Play Store. Wanneer je automatische updates hebt aanstaan gaat dit vanzelf. Heb je dit uitstaan, dan moet je dit handmatig doen in de Google Play Store.
- Heb je gebruik gemaakt van de permanente of tijdelijke oplossing van afgelopen vrijdag? Ook dan is het verstandig zo snel mogelijk te updaten. We raden altijd aan de meest recente updates van besturingssystemen en software te installeren. Dit is veiliger.
Heb je hulp nodig?
Neem dan contact op met de ICT Servicedesk.
Update – vrijdag 8 mei 18:00 uur:
De problemen doen zich voor bij Android-smartphones in combinatie met de NetIQ app. Je kunt zelf actie ondernemen om dit probleem op te lossen. Er is een tijdelijke en een permanente oplossing:
• Een tijdelijke oplossing voor het geval dat je geen herstelcode hebt, maar wel dringend gebruik dient te maken van twee-factor-authenticatie. Door middel van een alternatieve werkwijze kun je toch gebruik maken van de twee-factor-authenticatie met de NetIQ app.
https://manuals.uu.nl/nl/handleiding/twee-factor-authenticatie-netiq-app/
Update – vrijdag 8 mei 11:25 uur:
In afwachting op de resultaten naar de oorzaak van de storing en de structurele oplossing, kun je als getroffen UU-gebruiker de volgende tijdelijke oplossing uitvoeren om alsnog een 2FA-verbinding op te zetten:
1) Zet je Android telefoon op vliegmodus.
2) Start de NetIQ app en login op de app. Je ziet nu een 6 cijferige code.
3) Login op de applicatie met je solis-id.
4) Bij het scherm voor 2FA/NetIQ, lees de tekst en klik op het woordje “hier” in de zin “click here to use a one-time password.”
5) Tik de code van je telefoon over en je bent ingelogd.
6) Sluit de app en deactiveer de vliegmodus op je toestel.
Storing – vrijdag 8 mei 08:46 uur:
Voor een deel van de gebruikers is het op dit moment niet mogelijk om 2FA verbindingen op te zetten via NetIQ.
De app crasht steeds wanneer er om een bevestiging van de 2FA key wordt gevraagd.
Er wordt gewerkt aan een oplossing.